Säkerhet vid köp

Vi svenskar handlar mycket på Internet. Många anser att detta bara är början och att vi i framtiden kommer att handla många varor över nätet lika naturligt som vi går till en affär idag.

Är det farligt att handla på nätet?

Att handla på Internet behöver inte vara farligare än att handla i en vanlig butik. Viktigt är att se till att webbsidan du handlar från använder sig av kryptering vid överföring av information mellan dig och e-handelssidan. Var kritisk; verkar webbplatsen inte seriös, handla då från någon annan. Det är dessutom en fördel att använda kreditkort istället för bankkort vid betalning eftersom det då tar ”stopp” efter att en viss summa dragits från kortet. Om du använder bankkort kan oseriösa försäljare dra pengar tills ditt konto är tömt.

För- och nackdelar med nätköp

Tillgängligheten är givetvis en av de stora fördelarna med att handla över Internet. På nätet kan du shoppa 24 timmar om dygnet, året om och utbudet är ofta mycket stort. Nätförsäljarna har ofta lägre lokal- och personalkostnader och kan därför hålla lägre priser än den fysiska butiken. Men tänk på att priset som utannonseras sällan inkluderar fraktkostnaden.

En nackdel med att handla via Internet är att du inte har någon möjlighet att ta på varan och undersöka den före köpet. Kundservicen är annorlunda - du kan till exempel inte fråga en expedit om råd på samma sätt. Eftersom handel på Internet kan jämföras med postorderköp har du lagstadgad ångerrätt genom Distansavtalslagen (Lagen heter egentligen: Distans- och hemförsäljningslagen).

Var noga med att kontrollera vad som gäller beroende på om varan köps i Sverige eller utomlands.

En klar fördel att handla över Internet och postorder är att du har rätt att ångra dina köp. Detta är långt ifrån självklart om du handlar i en traditionell butik.

Öppet köp och bytesrätt

Om du handlar i butik och ångrar dig kan det vara svårt att bara lämna tillbaka varan om detta inte avtalats om innan. Du måste ha kommit överens med säljaren om att "öppet köp" skall gälla för att få pengarna tillbaka. Ibland kan du byta din vara eller få ett tillgodokvitto, men även det kräver i princip att det finns detta reglerat i ett avtal. I båda fallen ska det finnas information på kvittot om vad som gäller. Det går bra att anteckna vad som gäller direkt på kvittot och låta säljaren underteckna detta.

Ångerrätt - Distansavtalslagen

Om du köper något på postorder, via telefon, tv, Internet eller vid hemförsäljning har du 14 dagars ångerrätt, enligt lagen om distansavtal. Detta betyder att du kan returnera varan inom 14 dagar och säljaren är skyldig att inom 30 dagar betala tillbaka det du betalat. Var noga med att ta en kopia på följebrevet och sänd tillbaka varan med ett rekommenderat brev, gärna med mottagningsbevis. Detta kostar givetvis lite extra, men kvittot du får när du skickat brevet kan behövas som bevis.

Om du själv tagit initiativ till hemförsäljning, till exempel kallat hem säljaren och måttbeställt en vara, gäller inte ångerrätten!

Ta hjälp av Konsumentvägledaren

Ibland händer det att konsument och säljare inte kommer överens. Om du är missnöjd efter ett köp kan du söka hjälp av konsumentvägledaren i din kommun. Denna hjälp är helt kostnadsfri. Mer information om detta finner du på Konsumentverkets hemsida.

Handla dina linser på nätet. Billigare blir det inte.